3 manieren om beter bij jezelf te blijven

Voor jou als (wandel)coach, of je nu al langer ervaring hebt of net startend bent, kan het lastig zijn om onderscheid te maken in wat je allemaal voelt. Is dit iets wat mij raakt, is het mijn gevoel of hoort het bij mijn klant en pik ik het gevoel van hem of haar op? Zeker als je kracht ligt in sterk afstemmen op je klant, kan dit soms verwarrend zijn. 

Bewustwording

Als je als wandel- of natuurcoach werkt, sta je zelf ook meer open voor alles om je heen, je gevoeligheid kan hierdoor gestimuleerd worden. Onderscheid maken in een brij van emoties en gevoel begint met bewustworden. Ontdekken wat er precies gebeurt en wat jouw reactie is. Wanneer je merkt dat je vastloopt, omdat er teveel intern bij jou gebeurt probeer dan 1 van onderstaande manieren uit om te checken bij wie de emotie of het gevoel hoort. 

3 manieren die helpen

Corrie Reijngoud Wandelcoach Nederland

  1. Nodig de klant uit even in stilte te wandelen en alles te laten bezinken. Je hebt dan zelf ook even de ruimte om te checken wat er intern bij je afspeelt. Als extra stimulans kun voor jezelf voorstellen dat alles vanzelf wegvloeit onder je voeten. Je maakt daarna gemakkelijker onderscheid.
  2. Kijk, wanneer je twijfelt aan wat je voelt, even weg over je schouder of opzij en ervaar dan wat er is. Wordt het rustig in jezelf, dan hoort het bij de ander. Zo niet dan is er ook iets in jou geraakt. Is het laatste aan de orde, dan is het handig om hier inter- of supervisie op toe te passen. Je kunt daardoor de volgende sessie(s) neutraler coachen.
  3. Zet in een stiltemoment een denkbeeldige 'afgebakende ruimte' om je heen. De afscheiding kan gevisualiseerd worden door een hek, een glazen wand en doorzichtige haag of wat voor jou fijn voelt. Zo realiseer je afstand en een beter onderscheidingsvermogen.

Bovengenoemde manieren werken heel goed, weet ik uit ervaring. Kijk welke voor jou past of combineer ze. Succes!

Wil je leren om standaard beter bij jezelf te blijven en daarmee neutraler te kunnen coachen? Kijk dan op agenda voor een training die bij je past. Je kunt in deze trainingen je persoonlijke doelen inbrengen en de trainers begeleiden je bij nog sterker in je schoenen te staan.