Patronen!

Patronen horen bij ons. Een patroon is een ingesleten gedrag en ons dagelijkse leven zit er vol van. Denk maar aan als je 's morgens opstaat en wat je dan allemaal elke dag weer in dezelfde volgorde doet. Het geeft structuur, rust en houvast. Het wordt lastiger als patronen ons gaan belemmeren in iets wat we graag willen. Veel patronen hebben we van vroeger uit aangeleerd en overgenomen van mensen in onze omgeving. Zonder onszelf af te vragen of ze werkelijk nog van nut zijn. Zelfs als ze ons flink belemmeren in onze persoonlijke groei lijkt het lastig om ze te doorbreken. Dit hoeft niet zo te zijn! Een eerste kleine stap brengt heel veel ruimte en motivatie om door te pakken. Een stimulans om het patroon wat jou tegenhoudt om te zetten, zodat je meer uit je leven kunt halen. Wanneer je met de volgende tips aan de slag gaat, zul je merken dat het gemakkelijker wordt, om je patronen te (h)erkennen en te veranderen.

7 tips om beweging in je belemmerende patroon te brengen

1. Maak jezelf flexibeler. Breng een kleine verandering in een dagelijks patroon. Bijvoorbeeld wanneer je naar je werk altijd links om de kerktoren gaat, doe dat eens rechts. Ga eens achtervoren op het toilet zitten. Doe eens wat anders op je brood. Maak het vooral simpel en leuk voor jezelf!

2. Ga eens bij jezelf na, wat dit patroon je oplevert. Er zit namelijk altijd een voordeel aan een belemmerend patroon. Wanneer je dit helder hebt kun je het ook sneller vervangen voor een ander en effectief gedrag. Bijvoorbeeld je zei altijd 'nee' wanneer een vriend vroeg of je meeging naar een feestje. Je planning liep dan in de soep en je rust werd verstoord. Diep in je hart wilde je wel nieuwe contacten leggen. Grote kans dat dit gedrag je een vorm van veiligheid bracht en je zo niet het gesprek met vreemden hoefde aan te gaan.

3. Vraag iemand uit je omgeving jou erop te attenderen wanneer je hetzelfde patroon blijft herhalen, terwijl je zelf vindt dat het je niets oplevert. Je krijgt hiermee inzicht in welke situatie en hoe je je gedraagt ten aanzien van bepaalde zaken. Bewustworden gaat voor de verandering uit.

4. Neem het ingesleten gedrag wat je het meest belemmerd en ga na van wie je het aangeleerd of overgenomen hebt. Kijk eens waarom die persoon dat zo deed of doet. Bij een ander zie je het namelijk gemakkelijker. Het geeft inzicht in waarom je het zelf ook zo blijft herhalen. Verander dan vervolgens weer iets kleins in dat gedrag. Bijvoorbeeld jouw vader deed altijd zijn driedelig pak aan naar een feest. Misschien kreeg hij hierdoor meer aanzien of voelde hij zich meer man. Jij wilt graag dit graag anders, want je voelt je er niet prettig meer bij. Een kleine verandering zou kunnen zijn, om een colbertje op spijkerbroek te dragen.

5. Laat een dagelijks ritueel 1 dag achterwege. Kijk eens wat dat met je doet en of je het voor de volgende wellicht op een iets andere manier zou kunnen doen.

6. Neem een situatie die je al langer wilt veranderen, maar wat tot nu toe niet lukte. Bekijk of schrijf op wat je stappen daarin tot nu toe waren. Ga vervolgens 1 stapje veranderen in dat proces. Bijvoorbeeld je wilt een andere baan. Tot nu toe schreef je een brief en wachtte af tot je een bericht terug kreeg. Een kleine verandering zou zijn, wanneer je zelf na drie dagen belt en vraag of de brief goed ontvangen is.

7. Stel je voor dat je op een lijn loopt of buiten op een pad. Je zet 5 stappen, waarbij je steeds zegt: Wanneer ik de volgende stap gezet heb, heb ik dit en dit bereikt. Hierbij maak je bewust contact met het onbewuste en zet daarmee jezelf letterlijk in 'beweging'. Bijvoorbeeld: Je wilt graag meer gaan sporten. Je zet een denkbeeldige lijn voor je en zet daarop de eerste stap waarbij je zegt: 'Als ik meer sport, dan voel ik me gezonder.' Bij een volgende stap zou je kunnen zeggen: 'Wanneer ik meer sport, ben ik leniger.' Dus steeds groter en fijner beschrijven. Als 5e stap zou je kunnen zeggen: 'Als ik meer sport ben ik super krachtige, gezonde en fitte vrouw/man en een lust voor het oog.'

 

Succes met het veranderen van jouw patroon!
Bedenk dat je als je doet wat je altijd deed, je krijgt wat je altijd kreeg.
Wanneer je iets verandert, hoe klein dan ook, krijg je iets anders dan dat je altijd kreeg.
Wil je een reactie plaatsen dan ben je van harte welkom dit hieronder te doen.
Wil je nog een praktijkervaring lezen over hoe je beweging in een patroon bengt, kijk dan hier!
Ben je als coach, therapeut of vanuit een andere vorm van hulpverlening geinteresseerd in een training op dit gebied? Kijk dan hier voor professionele opleiding en training.

Of kijk HIER voor het boek 'Jouw weg naar Geluk', om meer te lezen over dit onderwerp!

Wandelcoach Nederland
Corrie Reijngoud