Waardevolle tools

Onze zintuigen zijn waardevolle tools in coaching. Als je klant bewust in contact is met zijn zintuigen, zal de communicatie anders verlopen. Hij kan beter op zichzelf reflecteren en feedback ontvangen. Kortom je coaching sessie wordt hiermee een stuk effectiever. Je kunt je misschien voorstellen dat wanneer je de klant mee naar buiten neemt, de zintuigen automatisch meer geprikkeld worden.

Wandelcoach NederlandErvaar het zelf

Loop zelf maar eens een stukje en sta eens even stil bij wat je in je lichaam ervaart. Je voelt allereerst je voeten op de grond en je lijf bewegen. Je armen zwaaien wellicht naast je lichaam of je handen in je zakken. De wind of de lucht van het vooruit bewegen voel je langs je gezicht. Je ervaart de ruimte om je heen.Je hoort de natuurgeluiden zoals fluitende vogels of het geritsel van de bomen. Misschien ook het geluid van een vliegtuig of een autoweg in de verte. Je ruikt geuren uit de omgeving: koeienmest, benzinelucht of de geur van hars, hooi of aarde. Je ziet andere beelden.

Horen, zien, ruiken en voelen

Mensen zijn vaak niet alert op wat ze horen, zien, ruiken en voelen. Ze zijn daardoor minder bewust bezig met wat er gebeurt in hun lichaam. Pas bij extreme overlast of prikkels in de vorm van harde geluiden, overmatige stank, wordt men alert. Als jij als coach je klant bewust maakt van zijn zintuigen zal hij meer open staan en deze gaan gebruiken. En geloof me dat is buiten, in de natuur, echt heel eenvoudig.Wandelcoach Nederland

Door je klant hierop te bevragen en attenderen zal de klant zelf hier ook bewuster van zijn en blijven in de dagelijkse praktijk. De zintuigen zijn dus ook een mooie insteek om over in gesprek te gaan. Meer bewust-zijn van je lichaam is namelijk meer uit je hoofd en in je gevoel. Iets waar heel veel mensen moeite mee hebben in het dagelijkse leven. Vaak is dat ook de reden dat mensen over fysieke en mentale grenzen gaan.

Top, dus wanneer jij als coach je klant bewust kan laten worden van wat er fysiek gebeurt. Want meer bewust-zijn bij je klant geeft positievere coaching resultaten en dat is voor jou als coach een sterk verkoop-argument.

Wil je meer lezen over dit onderwerp en zelf hiermee aan de slag gaan?

Download dan het boek

COACHEN IN DE NATUUR - DE VOORDELEN EN VALKUILEN, van Corrie Reijngoud