Kleine stappen

Ik laat klanten altijd een hele kleine stap bepalen. Ik heb in mijn praktijk gemerkt dat kleine stappen zetten altijd goed werkt. Niet omdat ze altijd achteraf gezien nodig waren, maar meer omdat klanten met een bepaalde mindset naar huis gingen. En de klant hierdoor thuis ook in beweging blijft en zijn verantwoordelijkheid neemt. Hoe doe jij dat bij jouw coaching of begeleiding? Laat je mensen altijd een actie bepalen voor in het dagelijkse leven of heb jij een andere aanpak?

Acties in hapklare brokken

Wanneer de klant het over de acties heeft, let dan wel op dat de actie niet te abstract en te vaag is. Als de klant zegt: ‘Ik ga het hele huis opruimen’ of ‘ik ga zorgen voor meer rust in mijn leven’ dan weet je dat dat niet haalbaar is. Houd het dus steeds klein en maak er hapklare brokken van. Als voorbeeld in het geval van het huis opruimen: vraag door op waar iemand mee wil beginnen en wanneer dat klaar is. Heeft hij het over een kastje, een kamer of inderdaad het hele huis? Beter een kleine stap die lukt, dan eentje die mislukt. Want dat bevordert zeker niet de motivatie om te veranderen. Kleine stappen dus, die gemakkelijk gezet kunnen worden en waar het resultaat van te checken is. Wandelcoach Nederland

De opvolgende sessie vroeg ik altijd of en hoe ze de actie in praktijk hadden gebracht. Vaak hadden ze meerdere stappen gezet, dan ze van te voren bedacht hadden.

Prachtig om te zien dat een kleine stap zoveel in beweging kan zetten!