Mindfulness en wandelcoaching

Het combineren van mindfulness en wandelcoaching werkt heel sterk, want in de natuur worden al je zintuigen geprikkeld en daardoor ben je al met veel meer aandacht bij wat er in je lichaam gebeurt. Deze staat zorgt er ook weer voor dat je bewust bent van wat het effect is van bepaalde gebeurtenissen buiten je zelf. Behalve gemakkelijker in het 'nu' kunnen zijn, helpt mindfulness ook op andere gebieden. 

Joël van Aalderen van het Radboudumc deed onderzoek naar de effecten van mindfulness bij acute depressies. Het was al duidelijk dat het bij terugval werkte, maar uit dit onderzoek bleek ook dat het ook in acute situaties werkt.

Lees hier het gehele artikel.

 

Mindfulness wandelcoach oefening:

Een praktische mindfulness oefening die je kunt combineren met een de TriA© methode en wandelcoaching:

Focus je met je gehele aandacht op hoe je er nu bij loopt, staat of zit.

  • Wandelcoach Nederland Corrie ReijngoudWat ervaar je in je lichaam?  
  • Hoe is je ademhaling?
  • Waar voelt het rustig?
  • Waar ervaar je spanning?
  • Wat denk je en wat zeg je tegen jezelf?
  • Wat is je stemming? Zie je het somber of positief in?
  • Als je een woord geeft aan je huidige staat, wat is dat dan?

Belangrijk is om er niet te lang bij stil te staan; je hoeft alleen antwoord te geven op deze vragen. Zonder oordeel, keur zeker niets af.
Laat het er allemaal gewoon zijn.
Het is nu even zo zoals het is en dat brengt de allergrootste rust.

Succes en veel relaxtheid gewenst!