Omgaan met verlies

Iedereen heeft zijn of haar eigen manier van omgaan met rouw en verlies. Gebaseerd op opvoeding, overgenomen waarden en normen en de invloed vanuit je sociale netwerk ga je om met de emoties die op je afkomen. Misschien ben je een ster in het wegstoppen van je emoties of ben je juist het tegenover gestelde en huil je bij elke aanleiding of iets tussen deze twee uitersten.
Verlies wordt op deze manieren niet echt verwerkt. Met wegstoppen niet, maar ook niet door het huilen van vele tranen. Behalve als deze direct een verbinding hebben met de bijbehorende verlieservaring.
Omgaan met verlies kun je in mijn beleving op twee manieren doen: op de bergopwaarste en bergafwaartste manier.

Bergopwaarts

Bergopwaarts omgaan met rouw en verlies kan door bij het verlies en de bijbehorende emoties, gevoelens en fysieke effecten stil te staan wanneer het zich aandient. Of het nu recentelijk of langer geleden ontstaan is. Soms is het maar heel even dat je bewust bent, dat je weer contact maakt met de (oude) verlies ervaring.
Bijvoorbeeld je vrienden gaan skiën en jij kunt dit niet meer vanwege een ongeval maar telkens als zij de voorbereidingen doorspreken raakt het je stiekem toch weer. Je voelt het verdriet over jouw fysieke handicap. Of je bent je baan verloren en door te weinig financiele ruimte kun je niet meer de activiteiten doen die je zo graag deed.
Situaties die toch weer in de pijn kunnen 'prikken'. Zo'n moment pakken en de situatie gebruiken om de lading los te laten zorgt ervoor dat je bergopwaarts gaat. Je zult je sterker en lichter voelen en je zult ruimte krijgen om andere, positief vervangende situaties te realiseren.

Bergafwaarts

Je gaat bergafwaarts wanneer je deze 'prikkels' steeds negeert. Het negeren van deze pijnlijke situaties zorgen ervoor dat ze gaan vastzitten. Dit kan geestelijke en lichamelijke klachten veroorzaken, zoals vermoeidheid, depressiviteit, concentratiestoornissen en paniekaanvallen. Ik hoorde ooit van een bevriende fysiotherapeut dat hem opviel dat klachten in het bewegingstelsel regelmatig het gevolg waren vastgezette onverwerkte verlieservaringen. Seintjes blijven wegdrukken kan dus, zelfs na jaren nog, (on)bewust een negatief effect hebben op je leven. 

Omgaan met (oud) verlies hoeft niet ingewikkeld te zijn. Ik wil daarmee niet zeggen dat de pijn er minder om is. Iets verliezen, wat je heel dierbaar en waar je mee verbonden was en waar je veel waarde aan hechtte is heel pijnlijk. Voor een ieder heel persoonlijk. De pijn kun je ook nooit uitwissen maar de lading kun je er af halen. Je kunt daarna lichter door het leven gaan en anders omgaan met de betreffende ervaring. 

Meer informatie over 'natuurlijk omgaan met verlies'?

Het gratis E-boek 'Natuurlijk omgaan met verlies' is te hier te downloaden.
Of het nu gaat om en scheiding, het verlies van een naaste, van je baan of je gezondheid.
Dit boek biedt jou handvatten om anders met je verlies om te gaan. 

Regelmatig worden er 2 daagse trainingen verzorgd waarin je een bergopwaarste manier leert van omgaan met verlieservaringen.
Deze zijn geschikt voor een ieder die anders met recente of oude verlieservaringen wil omgaan.
De trainingen worden in de natuur verzorgd.
Kijk hier voor de data van de training 'Natuurlijk omgaan met verlies'! 

 

 

Heb je vragen n.a.v. dit artikel? Of behoefte aan professionele hulp? Mail dan naar info@wandelcoachnederland.nl.