Stress te lijf gaan met wandelcoaching

Stress is een natuurlijke en gezonde reactie van je lijf en geest om alert te zijn, (mogelijk) gevaar aan te gaan en controle te willen hebben over handelingen en gebeurtenissen van jezelf en anderen. Het is een middel om snel en alert te reageren op druk van buitenaf of vanuit jezelf.
​Teveel stress kan op allerlei manieren manifesteren.


Op het psychische vlak bijvoorbeeld, als je je minderwaardig voelt en dit probeert te compenseren (extra goed je best te doen op je werk of in je relatie). Hooggevoelige mensen ervaren bijvoorbeeld veel spanningen wanneer zij bij anderen negatieve gevoelens ervaren en zelf het idee hebben dat zij dit moeten oplossen.
Spanningen van buitenaf zijn tevens redenen voor het ervaren van stress of overbelasting; het verlies van een baan, je gezondheid, je relatie, werkdruk, enz. Maar ook als je te kampen krijgt met een (onverwachte) tegenslag, een situatie die ineens iets anders van je vraagt dan je gewend was.

Stress kan zich echter ook fysiek uiten in bijvoorbeeld; hoge hartslag,kortademigheid, boosheid, spaningsklachten (rug, nek schouders) enz.

Effect van de natuur op stress

 
Er zijn meerdere onderzoeken gedaan naar het effect van de natuur in combinatie met beweging om stress te reduceren en te voorkomen.
Hoe komt het dat het buiten makkelijker is om in contact te komen met je lijf dan op kantoor of in je thuissituatie? De natuur geeft je simpelweg meer zuurstof!  Daardoor ontstaat er letterlijk én figuurlijk meer ruimte in je hersenen, in je lijf en is er plaats voor ontspanning, voor anders denken.

Samenwerking hersenhelften


Ritmisch bewegen, lopen, zorgt voor een betere samenwerking van beide hersenhelften. Wat houdt dat in? Dit betekent dat het creatieve van de rechter hersenhelft verbonden wordt met het structurele van de linker hersenhelft. Deze combinatie kan voor hele nieuwe inzichten en ingevingen zorgen. 
Daarnaast werken de geuren van bloemen en bomen, de geluiden van vogels of het ruisen van de wind door de bomen, kalmerend op je geest. Heel anders dan wanneer je in een drukke stad loopt, de bus langs komt, scooters, mobieltjes, enz.
De natuur is van oorsprong een bron van acceptatie. Niks hoeft anders te zijn dan het is. De natuur accepteert precies hoe de zaken gaan. En wie de natuur ingaat wil ook nooit van een eik een berk maken, dus het effect van dit principe is groot. De natuur 'besmet' je automatisch met acceptatie. 

Wandelcoaching en stress

Juist daarom is wandelcoaching een heel geschikte vorm van coaching wanneer iemand kampt met (teveel) stress of spanning. Door samen met een erkende wandelcoach je vraagstukken aan te pakken, kun je gebruik maken van de ontspanning die de natuur je zomaar schenkt. Met diverse diverse praktische werkvormen krijg je inzicht in jouw vraagstukken, jouw spanning of stress. Uiteraard biedt wandelcoaching je ook voldoende handvatten om een situatie anders te bekijken en ruimte vrij te maken en een nieuwe weg in te slaan.
De aangesolten wandelcoaches van Wandelcoach Nederland maken gebruik van de TriA© methode. Ontwikkeld door Corrie Reijngoud en een praktische aanpak die je op een gemakkelijke en ontspannen manier in contact brengt met wat je nodig hebt. Op korte én/of lange termijn.

 

Praktijkvoorbeeld

 

Bekijk hier een voorbeeld uit haar coachings praktijk. Het gaat over je angsthaas ontmoeten.


 

Wetenschappelijk onderbouwd

Steeds vaker onderbouwen wetenschappers met onderzoeken, datgene wat voor ons al lang bekend was. 

Zo doet ​Agnes van den Berg al jaren onderzoek op het gebied van ‘groen’ en ‘gezondheid’. Zij richt zich daarbij o.a. op stressherstellende en andere gezondheidsbevorderende effecten van contact met de natuur.
Ook bracht zij een effectmeting van wandelcoaching in kaart. De resultaten van dit onderzoek lieten zien dat deelnemers aan de wandelcoaching, in vergelijking met de controlegroep, tijdens de nametingen minder symptomen van burn-out, minder psychische en lichamelijke stressklachten, minder problemen met concentratie en aandacht, en minder problemen met sociaal functioneren rapporteerden. Ook rapporteerden de deelnemers aan de wandelcoaching tijdens de nametingen meer werkplezier, bevlogenheid op het werk, hoop, zelfwaardering, en mindfulness, en tevredenheid met hun leven dan de deelnemers aan de controlegroep. Er kan dus worden geconcludeerd dat wandelcoaching aantoonbare significante positieve effecten heeft op (werk)stress, welzijn en gezondheid. 

Lees hier meer over het onderzoek van Agnes van den Berg.

Wil je nogmeer lezen over stress, stresspreventie en inspiratie opdoen? Ga dan naar de website van TriA© Movement, want daar vind je ook wekelijks artikelen met tips en tools.