Successen benoemen

Hoe gaat dat bij jou als klanten terugkomen? Vertellen zij over hun successen na de vorige coaching sessie?
Ik krijg vaak te horen wat er nog niet goed gaat. Dit is best logisch, want mensen stappen in een nieuw gedrag wanneer ze een coachings gesprek hebben gehad en vergeten hoe het eerst was.
Ze staan er meestal niet bij stil dat ze zelf iets anders zijn gaan doen waardoor een andere reactie en wellicht zelfs totaal anders situatie ontstond.
Mijn overtuiging is dat juist de kleine en grote successen benoemen klanten sterker maakt. 

En weet je? Soms vinden klanten het best lastig om ze te herkennen en te benoemen. En dan kost het aardig wat kruim om de klant het bewust te laten worden. Zo ook met Ria. Uit het verhaal wat ze vertelde in de tweede wandelcoach sessie bleek dat het heel goed met haar ging en dat ze mooie stappen had gezet na de intake.
Zelf had ze het totaal niet in de gaten wat de positieve uitwerking was geweest van het vorige gesprek. 
Op mijn vraag “hoe is het nu met je?” benoemde ze direct wat er allemaal nog niet klopte in haar leven. Wanneer iemand vooral de negatieve kanten ziet en uitspreekt, haak ik altijd in op de positieve veranderingen.

Het laten uitspreken van de succeservaringen maakt dat je klant positiever naar huis gaat. Ze beseffen zich dat ze zelf iets in gang zetten en dat dat een ander resultaat brengt.
Hierdoor nemen klanten meer verantwoordelijkheid voor hun eigen leven en ze voelen zich sterker.

Volgens mij is dit een heel belangrijk onderdeel in onze coaching.

Succes met het benoemen van de successen!

Corrie Reijngoud

 

Wil jij jouw succes als coach nu ook delen? Je bent welkom! Succes benoemen zorgt voor meer succes!