Successen benoemen

Wandelcoach NederlandHoe gaat dat bij jou als klanten terugkomen? Vertellen zij over hun successen na de vorige coaching sessie? Ik krijg vaak te horen wat er nog niet goed gaat. Dit is best logisch, want mensen stappen in een nieuw gedrag na een coachingsgesprek en vergeten hoe het voorheen was. Vaak staan ze er niet bij stil dat ze iets anders zijn gaan doen waardoor een andere reactie en wellicht zelfs totaal anders situatie ontstond. Mijn overtuiging is dat juist de kleine en grote successen benoemen klanten sterker maakt. 

Praktijkvoorbeeld

En weet je? Soms vinden klanten het best lastig om ze te herkennen en te benoemen. En dan kost het aardig wat kruim om de klant dit bewust te laten worden. Zo ook met Ria. Uit het verhaal wat ze vertelde in de tweede wandelcoachsessie bleek dat het heel goed met haar ging en dat ze al mooie stappen had gezet. Zelf had ze het totaal niet in de gaten wat de positieve uitwerking was geweest van het vorige gesprek. Wandelcoach Nederland

Op mijn vraag “hoe is het nu met je?” benoemde ze direct wat er allemaal nog niet klopte in haar leven. Wanneer iemand vooral de negatieve kanten ziet en uitspreekt, haak ik altijd in op de positieve veranderingen. Het laten uitspreken van de succeservaringen maakt dat je klant positiever naar huis gaat. Ze beseffen zich dat ze zelf iets in gang zetten en dat dat een ander resultaat brengt. Hierdoor nemen klanten meer verantwoordelijkheid voor hun eigen leven en ze voelen zich sterker.

Een heel belangrijk onderdeel in onze manier van coachen dus. 

Wil jij jouw succes als coach hieronder delen? Je bent welkom! Succes benoemen zorgt ten slotte voor meer succes!