Heel veel praten en niets zeggen 

Je kent ze vast wel. Klanten die blijven vertellen over hoe het gaat, ging en vooral wat er nog moet komen. Heel veel praten en niets zeggen. Daar bedoel ik niet mee dat er iets mis is met hen manier van doen. Ik ga er alleen van uit dat als er een klant komt, hij ook echt iets wil ‘blootleggen’.

Wandelcoach NederlandShockeffect

Ik weet nog uit het begin van mijn coachingspraktijk, dat dat de ‘lastigste’ klanten waren; klanten die alleen praten maar niet de diepte in gaan. Een waterval aan woorden en Corrie stond erbij en keek ernaar. De eerste keer dat ik dit doorbrak en spontaan zei: ‘Je praat heel veel, maar je zegt eigenlijk niets’ gaf een shockeffect.

Stilte en emoties

De klant viel stil. Natuurlijk klopte alles van wat er gezegd werd. Het was namelijk zijn waarheid. Maar na deze opmerking had de klant even geen woorden meer en werd het letterlijk stil. De emoties kwamen eruit. Ze kregen de ruimte. De betekenis van de woorden kwam langzaam binnen en dat vond hij niet fijn. Hij was een man van veel woorden en weinig emoties, zo was hij opgevoed en opgegroeid. Daar kon hij niets meer aan veranderen.

Wandelcoach NederlandWat hij wel kon veranderen was het feit, dat hij wat minder bla, bla, zou kunnen uiten. Daardoor ontstond er meer rust en ruimte om te (h)erkennen wat hem werkelijk raakte en in de weg zat. Voor hem was dat echt ‘bah, bah’, maar wel een nieuwe weg inslaan. Eentje die echt bij hem paste en waar hij zich veel beter bij voelt. 

Uiteindelijk was hij de man van weinig woorden, maar met heel veel expressie. Mooi toch!