Hoe vaak wordt er niet gevonden wat men zocht?
Niet zo zeer omdat hetgeen wat er gezocht werd er niet was, maar omdat niet duidelijk was wat men zocht.

Zo ging dat ook bij Mieke. Mieke kwam bij mij en zat flink 'in de knoop' zoals ze zelf beschreef.
'Ik ben echt wel bezig met uit te zoeken wat ik wil,hoor' gaf ze aan in de eerste 5 minuten van onze wandeling.
'Ik zoek me te pletter, maar vind de antwoorden niet,' kwam er nog op een gefrustreerde toon achteraan.
'Wat zoek je dan precies Mieke?' was de vraag die ik haar stelde.
'Tja, dat is nu net het probleem' zei ze met een diepe zucht. 'Ik weet niet eens wat ik zoek.' 

Dit is een veel voorkomende situatie. Klanten hebben zelf al van alles gedaan om iets te veranderen, maar negen van de tien misten het doel wat ze wilde bereiken.
Zo kwamen ze geen stap verder.

Mieke nam op mijn verzoek plaats op een plek die qua ruimte erg klein was. Er lag aan de een kant een balk, aan de andere drie kanten stonden lage struiken en brandnetels. Op mijn vraag hoe het daar op die plek voor haar was, zei ze terwijl ze voortdurend naar beneden keek: 'Ik zie de uitweg niet' en 'Ik kan wel over die balk stappen, maar daar is het één modderpoel en daar wil ik dus ook niet in.' Aan haar hele houding zag ik dat ze verkrampte.
'Kijk eens om je heen wat je nog meer ziet en wat je aanspreekt?'
Ze richtte zich op en keek vanuit haar benarde positie om haar heen en zag in de verte een bankje staan langs een pad.
mijn vraag; 'Wat wil je?' zei ze; 'Op dat bankje lekker in de zon zitten lijkt me hartstikke fijn!'
'Hoe kom je daar?' vroeg ik. Met weinig bedenking stapt ze over de balk in de modder en loopt op het bankje af. 

En zo werkt het; als je klant weet waar hij heen wil, gaat hij vanzelf op weg. Natuurlijk kan het zijn dat de weg even moeilijk begaanbaar is, maar hij zet de eerste stap en dat is belangrijk.
Dit geldt voor ons als coach natuurlijk ook!